25 Eylül 2014 Perşembe

9. Sınıf Dil ve Anlatım Cevapları ADA Yayınevi SAYFA 26

9. Sınıf Dil ve Anlatım Cevapları ADA Yayınevi SAYFA 26 (2014-2015)





 
BEN SANA MECBURUM
ben sana mecburum bilemezsin
adını mıh gibi aklımda tutuyorum
büyüdükçe büyüyor gözlerin
ben sana mecburum bilemezsin
içimi seninle ısıtıyorum.
 
............
 
fatih'te yoksul bir gramofon çalıyor
eski zamanlardan bir cuma çalıyor
durup köşe başında deliksiz dinlesem
sana kullanılmamış bir gök getirsem
haftalar ellerimde ufalanıyor
ne yapsam  ne tutsam nereye gitsem
ben sana mecburum sen yoksun.
                                ATTİLA İLHAN
 


a.  Okuduğunuz şiirde koyu yazılan kelime ve kelime gruplarının hangi anlamlarda (ilk anlam, mecaz vb.) kullanıldıklarını söyleyiniz.
 
mıh gibi aklımda tutuyorum: mecaz anlamda

 
ısıtıyorum: mecaz anlamda

 
yoksul bir gramofon: mecaz

 
kullanılmamış bir gök getirsem: mecaz

 
haftalar ellerimde ufalanıyor: mecaz

 
cuma: mecaz

 
 
b.  Teşhis (kişileştirme), teşbih (benzetme): .teşbihibeliğ (güzel benzetme) söz sanatları     hakkında edindiğiniz bilgileri

 
arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu bilgiler ışığında, belirtilen söz sanatlarının yukarıdaki dizelerde nasıl kullanıldığını aşağıya kısaca yazınız.
 
Teşhis (kişileştirme): yoksul bir gramofon (gramofona insan özelliği verilmiş.)
 
 
Teşbih (benzetme): adını mıh gibi aklımda tutuyorum (Benzeyen: sevgilinin adı,               benzetilen, mıh, gibi: benzetme edatı)
 
 
Teşbihibeliğ (güzel benzetme):"yoksul bir gramofon" ifadesini teşbihibeliğ  sayabiliriz. "yoksul bir insan gibi eski, tozlu, dağınık bir gramofon" dediğimizde teşbihin dört ögesini de kullanmış oluruz. Sadece benzeyen ve benzetileni kullanırsak "yoksul gramofon"  teşbihibeliğ yapmış oluruz
 
 
c.  Şiirde dil, şiirsel işleviyle kullanılmıştır.
Ancak şiirsel işlevin hâkim olduğu metinlerde dilin diğer işlevleri de kullanılabilir. Okuduğunuz şiirde dil, hangi işlevleriyle kullanılmıştır?

 
Şiirde genel olarak şiirsel işlev kullanılmış. Dilin heyecana bağlı işlevi de kullanılmıştır.
 
 
 
 
4. ETKİNLİK:
 
 
Bazı bankaların otomatik para çekme makinelerinde para yatırma işlemini belirten büyük bir işaret kullanılmaktadır. Bazılarında ise yapılabilen işlemler yazıyla makinenin yan tarafında yazılmıştır. Sizce kullanıcı (alıcı) açısından hangisi daha etkilidir? Nedenini açıklayınız. Bu incelemeden yararlanarak “İleti, iletinin kendisindedir. Obje iletinin kendisidir. Burada sanata özgü gerçeklik esastır." diyebilir misiniz? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.





Teşhis, teşbih, teşbihibeliğ sanatları hakkında bilgi:
Teşhis (kişileştirme), teşbih (benzetme) teşbihibeliğ (güzel benzetme) söz sanatları hakkında bilgi

Teşhis: İnsan dışındaki canlı ve cansız varlıklara insan özelliği verilmesi sanatıdır.
Ağaçlar bugün çok hüzünlü. Güneş bizim için gülümsüyor.
Teşbih: Aralarında çeşitli yönlerden benzerlik bulunan iki varlıktan zayıf olanı kuvvetli olana benzetmeye teşbih (benzetme) denir.
Kutu gibi küçük bir evde oturuyorlar.
Saçları kar gibi beyazdı.
Tam bir teşbihte “Benzeyen, benzetilen, benzetme yönü, benzetme edatı” olmak üzere dört öğe vardır.
Teşbihibeliğ (güzel benzetme): Sadece benzeyen ve benzetilenle yapılan teşbihtir.
Kömür göz, elma yanak, kalem kaş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder