SAYFA 98
6.
ETKİNLİK:
“Soba
Boruları” adlı metinden alınan ve örnek olarak verilen aşağıdaki cümlelerde
koyu yazılı kelime gruplarını inceleyiniz. Bu kelime gruplarının oluşumunu
(yapısını) belirtiniz. Bu kelime gruplarındaki edatların işlevlerini (cümleye
kattığı anlamı) örnekteki gibi yanlarındaki yay ayraçların içine yazınız.
• “Akar Oteli’ne gelinceye kadar hiçbir şey konuşmadılar.”
ÖLÇÜ
• “Soba boruları
ile birlikte adam ötekilerin
arasına karışmıştı.” BİRLİKTELİK
• “Seni yorduğum için beni bağışla!” NEDENLİK
• “Gözlerinin içinde titreyen çocuk yüzü
utanıyor, yanlış bir iş yapmış gibi sıkılıyordu.”
OLABİLİRLİK, KUŞKU
• Sen yersin diye börek açtım yavrum. AMAÇ
• Takım elbise almak üzere yola çıktık. AMAÇ
• Duyduğuma göre
İstanbul’a
taşınıyormuşsunuz. BAKILIRSA
• Bu soruyu ancak Zeynep çözer. SADECE, BİR TEK
7.
ETKİNLİK:
a)
Aşağıdaki
cümlelerde koyu yazılan ünlem gruplarını inceleyiniz. Bu kelime gruplarının oluşumlarını
açıklayınız.
Ha,
şimdi
buldum çantamı! Ah, bir de çizmelerimi nereye sakladığını bulabilsem!
“Aman Allah’ım, telefon çalıyor, geç kaldım!
Telefonu açmasam ne olur ki? Ayıp olur. Off! Açayım
bari telefonu da fırçamı yiyeyim."
Ünlem
grupları, sevinç, kızgınlık, korku, şaşkınlık gibi duyguları belirtemk veya
seslenme bildirmek için kulanılır.
• İncelediğiniz örneklerden
hareketle ünlem gruplarına ne zaman başvurulduğunu söyleyiniz.
Çeşitli
duygular ifade edilirken veya seslenmelerde ünlem gruplarına başvurulur.
8.
ETKİNLİK:
“Bakkal Etem
Efendi:
• Ne okuyorsun,
dedi, git biraz düşün de gel! Böyle de ev satılır mı?
Silgioğlu:
• Satılır, dedi.
Ali Bey ‘Aldım.’ desin bak satılıyor
mu görürsün. Parayı da istediği gün versin.
Tanıdıklar
araya girdiler, biraz para bulunup Silgioğlu’na verildi, iki gün sonra da ev
Ali Köse’ye geçti.”
a. Yukarıdaki metinde altı çizili
unvan gruplarının oluşumunu açıklayınız.
Etem
Efendi: Unvan grubu (isim ve saygı sözcüğünden oluşmuş)
Ali
Bey: Unvan grubu (isim,+saygı sözcüğü)
b. Aşağıdaki unvan gruplarında
meslek, akrabalık ve saygı bildiren kelimelerin işlevlerini söyleyiniz.
• Başhekim Ahmet
Bey’i
çağırın bana. (Özel adla birlikte meslek ve saygı sözcükleri)
• Hatice Nine’yi ziyarete
geciktim. (Özel isim ve akrabalık bildiren sözcük)
• Duran Ağa köye muhtar seçildiğinden
beri köy meydanındaki düğünlere gelmez oldu. (Özel isim ve sosyal statü
bildiren sözcük)
SAYFA
99
9.
ETKİNLİK:
c“Soba
Borusu” adlı metinde beş tane birleşik fiil örneği bulunuz. Bunları, oluşumları
yönünden inceleyiniz,
yakamadı
(yeterlilik fiilinin olumsuzu), götürebilirim (yeterlilik fiili), seyrediyordu
(isim ve yardımcı fiille kurulmuş), alay etmek (isim ve yardımcı fiiller
kurulmuş)
ç. Birleşik
kelimelerle ilgili yaptığınız incelemeden hareketle bu kelime gruplarının cümledeki
işlevini söyleyiniz.
Birleşik
kelimeler birden çok kelimenin bir kavramı, olayı, nesneyi, duygu ve düşünceyi
birlikte ifade edecek bir şekilde kullanılmasıyla oluşur.
10.
ETKİNLİK:
İsim -
fiiller; fiillere -ma (-me), -mak (-mek), -ış (-iş, -uş, -üş) ekleri
getirilerek oluşturulur.
• Yukarıdaki bilgi notundan hareketle
aşağıdaki cümlelerdeki isim-fiil gruplarını bulunuz.
“Geçmek için hazırlanıyordu.” (geçmek için)
“Teyzemin gülüşü hâlâ gözlerimin önünde.” (teyzemin gülüşü)
Sıfat -
fiiller; fiil kök ve gövdelerine “-an (-en), -acak (-ecek), -ar (-er, -ır,
-ir, -ur, -ür), -mış (-miş, -muş, -müş), -dik (-dik, -duk, -dük), -tık (-tik,
-tuk, -tük), -ası (-esi), -maz (-mez)” ekleri getirilerek oluşturulur.
• Yukarıdaki bilgi notundan hareketle
aşağıdaki cümlelerde bulunan sıfat - fiil gruplarının altını çiziniz.
“Kasketi ile alnı arasından bir
tutam saç fırlamış, kırlangıç kanatları gibi bitişen kaşlarının
solundakini örtmüştü.” (kırlangıç kanatları gibi bitişen
kaşları= sıfat fiil grubu)
“Delikanlı, adamın gözlerinin içinde
titreyen çocuk yüzünün durgunlaştığını, ezilip büzüldüğünü görünce “Peki hemşerim...” dedi.”
• “Soba Boruları” adlı metninden beş tane sıfat -
fiil örneğini belirleyerek tahtaya yazınız.
bir çocuk
gibi titreyen (bir adam), pencerenin
yanında oturan (adam), damarlarında buzlaşmış bir (kan), gidenlerin her biri,
öteki adamların…
Zarf -
fiiller; fiil kök ya da gövdelerine “-ıp (-ip), -arak (-erek), -ken, -madan
(-meden), -ınca (-ince, -unca, -ünce), -maksızın (-meksizin), -alı (-eli),
-irmez, -dıkça (-dikçe, -dukça, -dükçe)” ekleri getirilerek oluşturulur.
• Yukarıdaki bilgi notundan hareketle
aşağıdaki cümlelerde bulunan zarf - fiil gruplarının altını çiziniz.
• “Bir akşam başlangıcında herkes yukarıya, evlerine dönerken
bir o yalnızdı
SAYFA 100
“Fakat boruları bir yabancı ışıkla
parıldayarak evlerine dönen öteki adamların kopuklarındaydı.”
• “Soba Boruları” adlı metinden zarf - fiil gruplarına
örnekler bulunuz. Bu cümleler üzerinde yaptığınız incelemeden hareketle
fiilimsi gruplarının cümledeki işlevini açıklayınız.
…havanın
sıcaklığını doldurup, bir kadına sarılırcasına,Akar Oteli’ne gelince
Zarf-fiil
gruplarında durum, zaman anlamı görülmektedir ve zarf-fiil grupları cümlede
zarf görevindedir.
11.
ETKİNLİK:
• “Soba Borusu” adlı metinden alınan aşağıdaki cümlelerde
altı çizili kelime gruplarını inceleyiniz.
“Bir buçuk bardak çay içti.”
“Sonra masaya bir lira bırakıp
gitti.”
Yukarıdaki
birinci cümlede büyük basamaklı sayı değeri olan “bir”, “buçuktan” önce getirilerek ikinci cümlede ise “bir” sayı basamağı “lira” para birimiyle “sayı grubu” oluşturmuştur.
Yukarıdaki örneklerde
olduğu gibi değişik sayı gruplarını, cümle içerisinde kullanınız. Sayı gruplarının
cümledeki işlevlerini söyleyiniz.
13.
ETKİNLİK:
SAYFA 101
Vurun
Kahpeye adlı metindeki kelime grupları
Cümledeki İşlevi
|
|
Deyimler:
Meydan okumak, canını sıkmak, kendinden
geçmek, eşi benzeri görünmemek, hakkını helal etmek…
|
Anlatımın daha güçlü ve etkileyici
olmasını sağlar.
|
İkilemler:
Birer birer
|
Pekiştirme, etkileyicilik
|
İsim tamlamaları:
Pencerenin önü, Aliye’nin parlayışı, cennet
hülyası, Emine’nin yeri, kasabanın kızı, çocukların terbiyesi,
kadınların dertleri, toplantının hazırlıkları…
|
Birden çok isim bir araya gelerek yeni bir
anlam oluşturmuş.
|
Sıfat tamlamaları:
Kasabadaki durum, bu mutlu gün, uzun bir
zaman, bir çöp…
|
İsimleri nitelemek veya belirtmek için
kullanılmış.
|
Bağlaç grubu:
Bilmiyor ve telaşlanıyordu, baba ve kardeş
|
Kelimeleri, kelime gruplarını bağlamış.
|
Edat grubu:
Bundan dolayı, kendinden geçen bir dindar
gibi...
|
Kelimelere çeşitli anlam ilgileri kurmuş.
|
Ünlem grubu:
Haydi bana hepiniz hakkınızı helal ediniz.
|
Çeşitli duyguları veya seslenme bildirmek
için
|
Unvan grubu:
Ömer Efendi, Tosun Bey, Aliye Hanım
|
Özel isimlere saygı sözcükleri getirilerek
kişilerin sosyal statüleri ortaya konmuş.
|
a)Yaptığınız tespitlerden yararlanarak kelime
gruplarının oluşturulma nedenini tartışınız. Ulaştığınız sonucu sözlü olarak
ifade ediniz.
b)Kelime gruplarının ifadeye nasıl bir değer kattığını
tartışınız. Ulaştığınız sonucu kısaca belirtiniz.
Kelime grupları birden fazla fazla yargının tek bir
anlam etrafında birleşmesine yardımcı olur. Daha öz ve akıcı bir anlatım
sağlar.
c)Yaptığınız
incelemeden yararlanarak okuduğunuz metinde bulunan kelime gruplarının anlatımda
yüklendikleri işlevleri açıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder