SAYFA 170
HAZIRLIK
1. Özgürlük sözcüğünün anlamını bilmeyen bir çocuğa bu sözcüğün anlamını nasıl açıklarsınız?
Çocuğun anlayabileceği tarzda basit örneklerle açılanabilir. Küçük çocukların bu gibi soyut kavramları anlayabilmesi için mümkün olduğunca somut örnekler verilmeli. Örnek olarak kafeste olan bir kuşun özgür olmadığı, gökyüzünde uçan bir kuşun özgür olduğu anlatılabilir.
2. Toplumsal kalkınmada eğitimin rolünü sözlü olarak açıklayınız.
Eğitimdeki amaçlardan biri de verimliliğin sağlanmasıdır. İş gücü alanında eğitimli insanların olması o alanda zaman ve iş yeterliliği bakımlarından verimlilik sağlanacaktır.
İşin uzmanı olmayan bir kişi, alanının uzmanı kadar neyi,nasıl yapacağını bilemez. Bunlardan dolayı toplumsal kalkınma eğitimin artmasıyla doğru orantılıdır.
2. Etkinlik:
“Çağının Tanığı Olmak" adlı metinde sanatçıların içinde yaşadıkları çağdan ne kadar sıyrılıp sıyrılamadıkları sorunu üzerinde durulmuş. Bu problem, edebiyat alanında başarı göstermiş, kalıcı olmuş yazarlarla örneklendirilerek açıklanmaya çalışılmıştır.
Metin, sanatçıların ne yaptıkları ve yapmaları gerektiği belirtilerek sonuca bağlanmıştır.
3. Etkinlik:
“Çağının Tanığı Olmak” adlı metinde yazarın ele aldığı konu hakkında tecrübe sahibi olduğu anlaşılıyor. Yazarın, işlediği konu hakkında tecrübe sahibi olduğunu edebiyat alanında ün yapmış kişilerin eserlerinden örnekler vermesinden anlıyoruz.
3. Etkinlik:
“Çağının Tanığı Olmak” adlı metinde yazarın ele aldığı konu hakkında tecrübe sahibi olduğu anlaşılıyor. Yazarın, işlediği konu hakkında tecrübe sahibi olduğunu edebiyat alanında ün yapmış kişilerin eserlerinden örnekler vermesinden anlıyoruz.
SAYFA 171
4. Etkinlik:
Bu etkinlikteki soruların cevapları:
Dil, göndergesel işlevde kullanılmıştır.
Bu metinde tanımlama, örneklendirme, sınıflandırma, benzerlik ve karşıtlıklardan yararlanılmış.
Metindeki kelimeler, genellikle gerçek anlamındadır.
Anlatım açık ve nettir.
Açıklayıcı anlatımlarda dil süsten ve yapmacıklıktan uzaktır. Ele alınan konu, tekrara düşmeden en açık bir şekilde ortaya konur, farklı anlamalara kapalıdır.
5. Etkinlik:
Konu, vaka kavramının nasıl tanımlanması gerektiği bakımından ele alınmış.
6. Etkinlik:
Yazar, "soru" yönteminden yararlanmış.
7. Etkinlik:
Yazar, okuyucuya soru yoluyla seslenmiş. Okuyucunun metinde aktif rol almasını istemiştir.
8. Etkinlik:
"Vaka nedir, Nasıl İncelenir?" adlı metinde azlık-çokluk zarfı yoktur.
SAYFA 172
9. Etkinlik:
Açıklayıcı anlatımla oluşturulmuş metinlerin ortak özellikleri:
Okura bilgi vermek amaçlanır.
Düşünce yazılarında ve bilimsel metinlerde kullanılır.
Bir sorunla ilgili çözümler üretmek için kullanılır.
Bilgi ve görüşler, örneklerle tartışılıp ispatlanır.
Yazar, yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalıdır.
Dil göndergesel işlevde kullanılır.
İfadeler, açık ve kesindir.
Söz sanatlarına yer verilmez.
Okura bilgi vermek amaçlanır.
Düşünce yazılarında ve bilimsel metinlerde kullanılır.
Bir sorunla ilgili çözümler üretmek için kullanılır.
Bilgi ve görüşler, örneklerle tartışılıp ispatlanır.
Yazar, yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalıdır.
Dil göndergesel işlevde kullanılır.
İfadeler, açık ve kesindir.
Söz sanatlarına yer verilmez.
10. Etkinlik:
Bu metinde aşıklığın ne olduğu, nasıl aşık olunduğu anlatılmıştır. Bunların verildiği bilgi verici bir metindir.
11. Etkinlik:
Bu metinde kelimeler çoğunlukla gerçek anlamında kullanılmıştır.
12. Etkinlik:
Fiilleri zaman bakımından niteleyen, etkileyen sözcükler (zaman zarfları)
Maddi ve manevi bir sıkıntı sonunda
Rüya sonucunda
Uyandıkları anda
13. Etkinlik:
Aşık Fasılları adlı metinde dil göndergesel işlevde kullanılmış.
Söcükler çoğunlukla gerçek anlamda
Metinlerde benzerlikler ve karşılaştırmalardan yararlanma, tanımlama, örneklendirme, sınıflandırma gibi özelliklerden yararlanılmış mıdır? CEVAP: YARARLANILMIŞTIR
Anlatımda kesin ve açık ifadeler kullanılmış mıdır? CEVAP: KULLANILMIŞTIR
SAYFA 173
15. Etkinlik:
Bahçeler balolardan daha iyi. (Bu cümlede "daha" sözcüğü azlık-çokluk zarfıdır. Yüklem olan ve adlaşmış sıfat olan "iyi" sözcüğünü miktar bakımından etkilemektedir. Ne kadar iyi? Daha iyi.
Kuşlar kadınlardan daha güzel. ( Bu cümlede "güzel" adlaşmış sıfatının azlık-çokluk zarfı "daha" kelimesidir.)
Ve kendi yazı odam şimdiki durumda arkadaşlık toplantılarından daha yararlı, tiyatrolardan daha eğlenceli.
Not: Azlık-çokluk zarfı olan "daha" sözcüğü cümleye üstünlük anlamı katmaktadır.
ANLAMA VE YORUMLAMA
2. akşama....bütün gece.... beş......
3.
Gazete: Politika, ekonomi, kültür ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için yorumlu veya yorumsuz, her gün veya belirli zaman aralıklarıyla çıkarılan yayın.
Üniversite: Bilimsel özerkliğe ve kamu tüzel kişi-
Demokrasi: Halkın egemenliği temeline dayanan yönetim biçimi.
Ve kendi yazı odam şimdiki durumda arkadaşlık toplantılarından daha yararlı, tiyatrolardan daha eğlenceli.
Not: Azlık-çokluk zarfı olan "daha" sözcüğü cümleye üstünlük anlamı katmaktadır.
ANLAMA VE YORUMLAMA
2. akşama....bütün gece.... beş......
3.
Gazete: Politika, ekonomi, kültür ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için yorumlu veya yorumsuz, her gün veya belirli zaman aralıklarıyla çıkarılan yayın.
Üniversite: Bilimsel özerkliğe ve kamu tüzel kişi-
Demokrasi: Halkın egemenliği temeline dayanan yönetim biçimi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder