10. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları (2013-2014 Ekoyay - Sayfa 175-181)
10. sınıf dil ve anlatım ders kitabı 175-181 arası cevaplarını aşağıda bulabilirsiniz. Ders kitabındaki etkinliklerin, anlama-yorumlama, ölçme ve değerlendirme sorularının cevapları verilmiştir. Cevaplarınızı kontrol etmek ve karşılaştırmak amacıyla bu çalışmayı kullanabilirsiniz. 10. sınıf Ekoyay Yayınlarının ders kitabında 175-181. sayfalarda tartışmacı anlatım ve zarf konuları metinlerle, etkinliklerle ele alınıyor.
Sayfa 175
Tartışmacı Anlatım- Zarf
Hazırlık
1)Bir
kişinin bir konuyu bütün yönlerden düşünebilmesi çok zordur. Bu nedenle
aynı konuyu farklı açılardan gören insanların bakış açısına ihtiyaç
vardır.
2)Tartışma programlarının bazılarında kurala uyulurken bazılarında uyulmamaktadır.
3)Herhangi
bir konuda tartışma yapan kişilerin birbirlerinin sözlerine müdahale
etmemesi, söylenen sözler ne kadar hoşlarına gitmese de sözün bitmesini
beklemesini gerekir.
İnceleme
1.Etkinlik
Bir görüşü çürütme veya destekleme amacı taşır.
Tez ve karşı tez vardır.
Amaç, okurun düşüncesini değiştirmektir.
Nesnel bir tarzı vardır.
Yalın bir dili vardır.
Kesin yargılar içerir.
Röportaj, makale, fıkra, eleştiri gibi metin türlerinde vardır.
Sayfa 176
2.Etkinlik
“Edebiyat
ve Hakikat” adlı metinde tartışmaya edebiyatın gerçeğin kendisi olup
olmayacağı konusu sebep olurken yazar, edebiyatın hakikatin kendisi
olamayacağı görüşünü savunmaktadır.
3.Etkinlik
Metinde yazar öncelikle tartışmanın iki tarafını ortaya koyan ifadeleri kullanmıştır.
4.Etkinlik
Yazarın, tartışılan bir konu hakkında görüş belirtebilmesi, tavır koyabilmesi ancak bilgi ve deneyimlerle sağlanabilir.
5.Etkinlik
Edebiyat ve Hakikat adlı metin, edebiyatın gerçeklerin yansıtıcısı bir tür olmadığını ispatlamak amacıyla yazılmıştır.
Sayfa 177
6.Etkinlik
“Erdem
Diploması” adlı metinde yazar, yabancı dil bilmeyenlerin eleştirmen
veya edebiyatçıların saygın olamayacakları görüşüne karşı çıkmaktadır.
7.Etkinlik
“Erdem
Diploması” adlı metinde yazar tartışma konusunu biraz öznelleştirerek
ele almış, daha çok tepkisel bir üslup kullanmıştır. Bu tür metinlerde
olması gereken yöntem nesnel veriler üzerinden eleştirileri cevaplamak
olmalıdır.
8.Etkinlik
Göndergesel işlev
9.Etkinlik
Bu
tür kelime gruplarını daha çok bir önceki yargıyı destekleyici veya bu
yargının tam tersini ifade eden açıklamalar için kullanırız.
Bundan ötürü, o halde, ama, eğer, oysa, fakat, onun için
10.Etkinlik
Demek ki edebiyat, bilimin yaptığı gibi hakikati ifade edemez.
Doğusuyla kuzeyi “Karacahisarlı Selçuklu” gibi bazı cümleler doğru olabilir.
Kim bilir, belki de yanılıyorumdur. Çünkü yabancı dil bilmiyorum.
Türkçeden başka dil bilmeyen ne okumuş ki anlasın yırın iyisini.
Öylece edebiyat hakikati anlatamaz diyeceğiz.
Tartışmacı anlatımda kullanılan kelime veya cümleler, ileri bir tez süren, iddialı veya karşıt tez içeren niteliktedir.
11.Etkinlik
Durum zarfları, eylemin “nasıllığını” veren sözcüklerdir.
Sayfa 178
12.Etkinlik
Metinde yazar, yeni sanat anlayışını, bu tarz eleştirenlere karşı savunuyor.
13.Etkinlik
Yazar, okuyucuyu ikna edebilmek için okuyucuya sorular yöneltiyor ve iddialı cümleler kuruyor.
Sayfa 179
14.Etkinlik
Bir sözü kanıtlama amacı güder.
Tez ve karşı tezden oluşur.
Örnekleme, tanık gösterme gibi yöntemleri kullanır.
Yalın bir dili vardır.
15.Etkinlik
Birincisinde sıfat olarak ikincisinde ise zarf olarak kullanılmıştır.
Sözcükler
|
Sıfat
|
Zarf
|
İyi
|
İyi insanlar hep kazanır.
|
Bu ilaç iyi geldi.
|
Öyle
|
Öyle sözler söyleme.
|
Bana da öyle geldi.
|
Güzel
|
Güzel gözleri vardı.
|
Yine güzel konuşmuş.
|
Böyle
|
Böyle dost olmaz olsun.
|
Dost insana böyle yapmaz.
|
Yavaş
|
Yavaş insanlar, geç ihtiyarlar.
|
Anlayalım diye yavaş yavaş konuşuyor.
|
Hızlı
|
Hızlı arabaları severdi.
|
Eve, hızlı hızlı yürüdük.
|
Kötü
|
Kötü komşu insanı ev sahibi eder.
|
Neden öyle kötü baktın?
|
16.Etkinlik
Tatlı tatlı, yalvarır gibi bakarak, adeta, bir türlü, öyle acı acı bağırarak, kendi kendilerine, yerinden kalkarak, uzun uzun, iyiden iyiye, dar, gürültü ile
Bu zarflar cümleye yüklemdeki yargının nasıl gerçekleştiği anlamını katmıştır.
Sayfa 180
Anlama Yorumlama
1)
2)deliksiz, durup dinlenmeden, konuşa konuşa, böyle yaparsan, hızla, güzelce, yerli yersiz, öfkeyle-zararla
4.
Cümleler
|
Niteleme Sıfatı
|
Durum Zarfı
|
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
X
|
||
x
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder