11.
Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat
Döneminde Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılmış Şiir (Sayfa 166)
SAYFA 166
2. metin
KELEBEK
Mavi bir gölge uçtu pencereden;
Baktım, avare bir küçük kelebek!
Yaramaz geldi kim bilir nereden?..
Belli yorgundu; bir veremli çiçek
Gibi serpildi lambanın yanına;
Bir duman uçtu, gitti titreyerek...
Anladım kıydı yavrucak canına
Söyle ey mavi gölge, söyle eğer
Bir ölümden de çok fenaysa bana,
Şu karanlık, şu kimsesiz geceler?..
Ali Canip Yöntem
Genç Kalemler dergisi
Okuduğunuz şiiri ahenk öğeleri yönünden inceleyiniz. Tespitlerinizi aşağıya
yazınız.
Ses tekrarları : penc-ere-den, n-ere-den (-ere: zengin uyak –den:
redif) kelebek, çiçek
Kelime
tekrarları da var “söyle ey mavi gölge,
söyle eğer…. şu karanlık, şu kimsesiz geceler”
Redif :-den : redif, yanına, canına
kelimelerinde –ına
Uyak düzeni : aba, bcb, cdc, d
1. a.
Okuduğunuz şiiri, Servet-i Fünûn Dönemi
şiiriyle ses ve söyleyiş yönünden karşılaştırınız. Sonuçları sıralayınız.
Kelebek şiiri, Batı edebiyatından gelen terza-rima nazım şekliyle
yazılmıştır. Bu nazım şekli edebiyatımızda önce Servet-i Fünun döneminde
kullanılmıştır. Şiirde söyleyiş ve anlam bütünlüğü görülmektedir. “Avare küçük kelebek, yaramaz, uçtu”
sözcükleri kelebeğin ölmeden önceki durumunu, “bir duman uçtu, gitti
titreyerek, karanlık, kimsesiz geceler” ifadeleri kelebeğin ölümü ve ölümünden
sonraki durumunu ortaya koymakta böylece söyleyiş ve anlam bütünlüğü sağlanmaktadır.
Bir benzerlik de bireysel bir konunun dile getirilmesi.
Dil bakımından Servet-i Fünun şiirinden farklıdır. Bu şiirin dili sadedir.
Servet-i Fünun şiirinin dili ağırdır.
b. Okuduğunuz şiirde ses ve
söyleyiş yönünden halk şiiri ve modern şiirin hangi etkilerini gördüğünüzü
açıklayınız.
Açık, sade ve yalın bir dille yazılmış olması
2. a.
Okuduğunuz şiirde ritmin özelliklerini
(ölçü, durak, ses akışı, uyak) belirtiniz.
Hece ölçüsüyle ve 6+5 duraklı yazılmıştır
Örüşük uyak düzeni vardır.
Genellikle tam uyak kullanılmış
b. Şiiri oluşturan
birimleri ve bu birimlerin birbirleriyle yapı ve tema yönünden ilişkilerini
açıklayınız.
Birinci bent: Mavi bir kelebeğin pencereden içeri
girmesi
İkinci bent: Kelebeğin
lambaya değip ölmesi
Üçüncü bent ve son dize:
Şairin bu ölüm ile kendi
yalnızlığını ve gecelerinin hüznünü hatırlaması
Bentler arasında yapı
bakımından bir ses akışı var. Uyaklar bütün bentleri birbirine bağlıyo. Kelebeğin
içeri girip uçması, lambaya değip ölmesi ve şairin duyguları anlamsal bir akış
halinde sıralanmış.
Şiirde geçen imgeleri aşağıdaki tablonun
ilk sütununa yazınız. Bu imgelerin hangi edebiyat dönemine ait olduğunu
belirtiniz.
İmgeler
|
|
bir veremli çiçek
mavi bir gölge
avare bir kelebek
karanlık, kimsesiz geceler
|
Millî Edebiyat
Servet-i Fünun
Milli Edebiyat
Servet-i Fünun
|
|
3. Okuduğunuz şiiri ses, söyleyiş ve imgeler yönünden
divan edebiyatı şiirinden beğendiğiniz bir beyitle karşılaştırınız. Hangi
şiirin, bu özellikler yönünden yalın olduğunu nedenleriyle birlikte
açıklayınız.
Divan şiirine göre daha sade ve yalındır.
4. a.
Şiirin temasını bulunuz. Bu temanın
evrensel olup olmadığını belirtiniz.
Şiirde “yalnızlık” teması işlenmiş, “yalnızlığın
ölümden acı” olduğu dile getirilmiş. Bu tema evrenseldir.
b. Şiirin temasının dönemin sosyal hayatında
yaşananlarla ilişkisini açıklayınız.
Şiirin teması dönemin sosyal hayatını yansıtmıyor. Bireysel bir duyguyu
dile getiriyor. Şiir tema olarak Servet-i Fünun sanatçılarının şiirlerinde
işledikleri temalarla benzerlik gösteriyor.
5. Şiirin size hissettirdiklerini açıklayınız.
Şiirde şair,
ruh halini, karamsarlığını, yalnızlığını kelebeğin ölümüyle bağlantı kurarak
yansıtmak istemiştir.
“Terzarima” nazım biçimi hakkında
edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza aktarınız.
TERZARİMA
· Üçer mısralık bentlerden oluşan bir nazım şeklidir.
Bentlerin sayısı sınırlı değildir.
· İlk kez İtalyan edebiyatında kullanılmış, bizde ise
Servetifünûn edebiyatı döneminde kullanılmıştır. İlk defa Tevfik Fikret
tarafından kullanılmıştır.
· Uyak düzeni şöyledir: aba, bcb, cdc, ded, e…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder