11. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 2. Yazılı Soruları
1. Milli
Edebiyat dönemi roman ve hikayesiyle Servetifünun dönemi roman ve hikâyesini
karşılaştırarak aralarındaki farklardan üçünü yazınız. (10P)
2.
Aşağıda verilen Milli mücadeleyi konu alan eserlerin yazarlarını yazınız. (10P)
Ateşten Gömlek:
Kuva-yı Milliye Destanı:
Yeşil Gece:
Sodom ve Gomore:
Esir Şehrin İnsanları:
3.
Verilen boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (10P)
Ø
Milli
Edebiyat hareketinin öncü isimlerinden, Türk toplumunun ilk
sosyoloğu……….………………..tir.
Ø
Aruz
ölçüsünden hece ölçüsüne geçen ilk sanatçı ……………………………………..’dur.
Ø
Ömer
Seyfettin ……………….. akımını benimser.
Ø
Şiirlerinde
önce aruz ölçüsünü daha sonra hece ölçüsünü kullanan ………..………………………’dir.
Ø
Edebiyatımıza
Yunus Emre ve Ahmet Yesevi’yi tanıtan sanatçımız ……………………………..’dür.
4.
Verilen eserlerin yazarlarını yazınız. (10P)
Eser Adı
|
Yazar
|
Türk Sazı
|
|
Kızıl Elma
|
|
Geçtiğim Yol
|
|
Türk Saz Şairleri
|
|
Yezidin Kızı
|
|
Türk Edebiyatı
Antolojisi
|
|
Küçük Paşa
|
|
Yayla Türküsü
|
|
Yüksek Ökçeler
|
|
Nur Baba
|
|
5. Milli
Edebiyat döneminde tiyatroyu verilen önemin artmasının temel nedeni nedir?
Kısaca açıklayınız. (10P)
6.
Aşağıdakilerden hangisi, Millî Edebiyat'ta didaktik şiiri örneklemektedir?
A) Gitti,
gitti, gitti, gitti elimden;
Gitti,
gitti, soldu gülüm, ıssız kaldı yuvası;
Gitti,
gitti, soldu gülüm, yas bağladı burası
Ah!
Ben artık şimden sonra nerelere gideyim?
B)
Arapçaya meyletme,
İran'a
da hiç gitme;
Tecvidi
halktan öğren,
Fasihlerden
işitme.
C) Yalnız
mısın, ninem, ocak başında?
Bu
anda ben senden, sen benden uzak.
Oğlun
bir kahraman bu genç yaşında:
Üzülme,
bayramım benim pek parlak.
D) Zafer,
azgın bir küheylân; koşar, şahlanır;
Sırtındaki
şehsuvarı pek çabuk tanır.
E) Sen
uzaktın benden fakat kalbim senindi.
Ey
Türkeli, hasretin tâ ruhuma sindi.
7.
Millî Edebiyat Dönemi'nde şiirle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A)
Divan
şiiri geleneğinden çağdaş bir anlayışla yararlanılmaya çalışılmıştır.
B)
'Yeni
Lisan" makalesinde ortaya konulan ilkelere uyularak halkın anlayacağı
sadelikte bir Türkçe kullanılmıştır.
C)
Konular
halkın hayatından, memleket gerçeklerinden, Türk tarih ve kültüründen
alınmıştır.
D)
Türkçülük,
milliyetçilik düşüncesinden hareket edilmiştir.
E)
Aruza
karşı çıkılmış, hece ölçüsü millî ölçü olarak benimsenmiştir.
8. Sade
dil ve hece ölçüsüyle yazılmış şiirlerin özellikleri arasında aşağıdakilerden
hangisi yer almaz?
A)
Konuşma
dili
B)
Öz
Türkçe sözcükler
C)
Milliyetçi
temalar
D)
Ağırlıklı
olarak edebî sanatlar
E)
Yalın
bir dil
9. Saz şairleri
kendilerini türlü bakımlardan klasik şairlerden üstün sayarlar. Evvela herhangi
bir mevzu üzerine herhangi bir kafiye ile derhal bir manzume söyleyivermek
kudreti, onların başlıca övünme sebepleridir. Hakikaten klasik şairler arasında
irticai (doğaçlama) denilen bu kudret çok nadirdir; klasik nazım kaidelerinin
bütün inceliklerine riayet şartıyla irticalin gayet müşkil olduğunu gerek İran
gerek Türk edebiyat müellifleri daima itiraf etmişler ve her iki edebiyatta da
bu kudrete malik olan pek az şair gösterebilmişlerdir. Hâlbuki bu kadar sıkı ve
zor kaidelere bağlı olmayan, vezin ve kafiye kusurlarını tabii gören saz
şairleri arasında irticai, bir istisna değil,
âdeta bir kaidedir.
Mehmet
Fuat Köprülü'nün yazısından alınan bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A)
Dil,
göndergesel işlevle kullanılmıştır.
B)
Konu,
"saz şairlerinin kendilerini klasik şairlerden üstün görmesidir.
C)
Karşılaştırma
ve tanık göstermeden yararlanılmıştır.
D)
Ana
düşünce "Saz şairlerinin kendilerini klasik şairlerden üstün görmesinin
başıca nedeni doğaçlama yeteneklerinin olmasıdır." cümlesiyle ifade
edilebilir.
E)
Terimlere
yer verilmiş, açık ve yalın bir anlatıma başvurulmuştur.
10. Yakup Kadri, ilk
romanı olan (I)Yaban'da -Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı'nın sonuna- bir
ailenin üç kuşağını; (II)Hüküm Gecesi, (III)Sodom ve Gomore'de
İstanbul’un mütareke yıllarını; (IV)Kiralık Konak'ta Ahmet Celal
karakterinden hareketle Kurtuluş Savaşı yıllarındaki Anadolu'yu ve aydın-halk
kopukluğunu; (V)Panorama'da Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki yenilikleri,
Atatürk'ün ölümünden sonraki yılları anlatır.
Yukarıda
numaralandırılmış eserlerden hangileri yer değiştirmelidir?
A) I – II
B) II – III C) I - IV D) III – V E) II – IV
11. I.
Grup II. Grup
I.
Ahmet Haşim Ergenekon
II.
Refik Halit Piyale
III.
Reşat Nuri Yeşil Gece
IV.
Yakup Kadri Şehir
Mektupları
V.
Ahmet Rasim
Yukarıda
I. grupta verilen yazarlardan hangisinin herhangi bir eseri, II. grupta verilmemiştir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
12.
Aşağıdakilerden hangisi Reşat Nuri Güntekin'in hikâyelerinden biri değildir?
A)
Olağan
İşler
B)
Sönmüş
Yıldızlar
C)
Leyla
ile Mecnun
D)
Tanrı
Misafiri
E)
Balıkesir
Muhasebecisi
13. Milli Edebiyat
döneminde; ---- düşünceleriyle, ---- ve öykü ve makaleleriyle, ---- makale ve
şiirleriyle, ---- edebiyat araştırmalarıyla gelişmeleri sürekli kılmaya çalıştılar.
Yukarıdaki
parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)
Fuat
Köprülü – Ömer Seyfettin - Ali Canip – Ziya Gökalp
B)
Ziya
Gökalp – Ömer Seyfettin - Ali Canip – Fuat Köprülü
C)
Ziya
Gökalp – Ali Canip - Ömer Seyfettin – Fuat Köprülü
D)
Ali
Canip – Fuat Köprülü - Ömer Seyfettin – Ziya Gökalp
E)
Ömer
Seyfettin – Ali Canip - Ziya Gökalp – Fuat Köprülü
14. Fecriati'nin
bireysel duyguları öne çıkardığı, buna karşılık Millî Edebiyat şiirinin —
değeri ihmal etmeyerek fikrî meselelere ağırlık verdiği bir gerçektir.
Bu
cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) öz
B) evrensel C) millî D) estetik E) Batılı
15.
Ahmet Haşim'in sanatçı kişiliğiyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)
Şiirlerinde
gözlem, çağrışıma; çağrışım ise izlenime dönüşür; doğa, renkli yansımalar
hâline gelir.
B)
Şiirlerindeki
renk ve ışıklar, ruh hâlini ifade eder.
C)
İnsanların
sezgilerine hitap etme arzusuyla yazmaktadır.
D)
Şiirin,
sesi ve anlamıyla, niteliği ve sihri kendi içinde bulunan, şiir diliyle var
olan bir yapı olduğuna inanmaktadır.
E)
Parnasyenlerden
aldığı cesaretle kendi "benini ifade eden fantastik tablolara vücut verir.
11. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 2. Yazılı Cevapları -
1. Milli
Edebiyat dönemi roman ve hikâyesiyle Servetifünun dönemi roman ve hikâyesini
karşılaştırarak aralarındaki farklardan üçünü yazınız. (10P)
- Servetifünun döneminde İstanbul
dışına çıkılmamıştır, Milli Edebiyat döneminde ise İstanbul dışına çıkılarak
Anadolu anlatılmıştır.
- Servetifünun döneminde sanat için
sanat, Milli Edebiyat döneminde ise toplum için sanat anlayışı hâkimdir.
- Servetifünun döneminde dil
oldukça ağırdır, Milli Edebiyat döneminde ise sade dille roman ve hikayeler yazılmıştır.
2.
Aşağıda verilen Milli mücadeleyi konu alan eserlerin yazarlarını yazınız. (10P)
Ateşten Gömlek : Halide Edip Adıvar
Kuva-yı Milliye Destanı : Nazım Hikmet
Yeşil Gece :
Reşat Nuri Güntekin
Sodom ve Gomore : Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Esir Şehrin İnsanları : Kemal Tahir
3.
Verilen boşlukları uygun şekilde doldurunuz. (10P)
Ø
Milli
Edebiyat hareketinin öncü isimlerinden, Türk toplumunun ilk sosyoloğu Ziya Gökalp’tır.
Ø
Aruz
ölçüsünden hece ölçüsüne geçen ilk sanatçı Mehmet Emin
Yurdakul’dur.
Ø
Ömer
Seyfettin realizm akımını benimser.
Ø
Şiirlerinde
önce aruz ölçüsünü daha sonra hece ölçüsünü kullanan Ali
Canip Yöntem’dir.
Ø
Edebiyatımıza
Yunus Emre ve Ahmet Yesevi’yi tanıtan sanatçımız Mehmet
Fuat Köprülü’dür.
4.
Verilen eserlerin yazarlarını yazınız. (10P)
Eser Adı
|
Yazar
|
Türk Sazı
|
Mehmet Emin Yurdakul
|
Kızıl Elma
|
Ziya Gökalp
|
Geçtiğim Yol
|
Ali Canip Yöntem
|
Türk Saz Şairleri
|
Mehmet Fuat Köprülü
|
Yezidin Kızı
|
Refik Halit Karay
|
Türk Edebiyatı
Antolojisi
|
Ali Canip Yöntem
|
Küçük Paşa
|
Ebubekir Hazım Tepeyran
|
Yayla Türküsü
|
Halide Nusret Zorlutuna
|
Yüksek Ökçeler
|
Ömer Seyfettin
|
Nur Baba
|
Yakup Kadri Karaosmanoğlu
|
5. Milli
Edebiyat döneminde tiyatroyu verilen önemin artmasının temel nedeni nedir?
Kısaca açıklayınız. (10P)
Milli Edebiyat dönemi sanatçıları, tıpkı Tanzimat dönem sanatçıları
gibi toplum için sanat anlayışındadırlar. Bu nedenle halkı eğitmeyi bir amaç
olarak görmüşler ve tiyatroya verilen önem artmıştır.
6.
Aşağıdakilerden hangisi, Millî Edebiyat'ta didaktik şiiri örneklemektedir?
A) Gitti,
gitti, gitti, gitti elimden;
Gitti,
gitti, soldu gülüm, ıssız kaldı yuvası;
Gitti,
gitti, soldu gülüm, yas bağladı burası
Ah!
Ben artık şimden sonra nerelere gideyim?
B)
Arapçaya meyletme,
İran'a
da hiç gitme;
Tecvidi
halktan öğren,
Fasihlerden
işitme.
C) Yalnız
mısın, ninem, ocak başında?
Bu
anda ben senden, sen benden uzak.
Oğlun
bir kahraman bu genç yaşında:
Üzülme,
bayramım benim pek parlak.
D) Zafer,
azgın bir küheylân; koşar, şahlanır;
Sırtındaki
şehsuvarı pek çabuk tanır.
E) Sen
uzaktın benden fakat kalbim senindi.
Ey
Türkeli, hasretin tâ ruhuma sindi.
7.
Millî Edebiyat Dönemi'nde şiirle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A)
Divan şiiri geleneğinden çağdaş bir anlayışla yararlanılmaya
çalışılmıştır.
B)
'Yeni
Lisan" makalesinde ortaya konulan ilkelere uyularak halkın anlayacağı
sadelikte bir Türkçe kullanılmıştır.
C)
Konular
halkın hayatından, memleket gerçeklerinden, Türk tarih ve kültüründen
alınmıştır.
D)
Türkçülük,
milliyetçilik düşüncesinden hareket edilmiştir.
E)
Aruza
karşı çıkılmış, hece ölçüsü millî ölçü olarak benimsenmiştir.
8. Sade
dil ve hece ölçüsüyle yazılmış şiirlerin özellikleri arasında aşağıdakilerden
hangisi yer almaz?
A)
Konuşma
dili
B)
Öz
Türkçe sözcükler
C)
Milliyetçi
temalar
D)
Ağırlıklı olarak edebî sanatlar
E)
Yalın
bir dil
9. Saz şairleri
kendilerini türlü bakımlardan klasik şairlerden üstün sayarlar. Evvela herhangi
bir mevzu üzerine herhangi bir kafiye ile derhal bir manzume söyleyivermek
kudreti, onların başlıca övünme sebepleridir. Hakikaten klasik şairler arasında
irticai (doğaçlama) denilen bu kudret çok nadirdir; klasik nazım kaidelerinin
bütün inceliklerine riayet şartıyla irticalin gayet müşkil olduğunu gerek İran
gerek Türk edebiyat müellifleri daima itiraf etmişler ve her iki edebiyatta da
bu kudrete malik olan pek az şair gösterebilmişlerdir. Hâlbuki bu kadar sıkı ve
zor kaidelere bağlı olmayan, vezin ve kafiye kusurlarını tabii gören saz
şairleri arasında irticai, bir istisna değil,
âdeta bir kaidedir.
Mehmet
Fuat Köprülü'nün yazısından alınan bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A)
Dil,
göndergesel işlevle kullanılmıştır.
B)
Konu,
"saz şairlerinin kendilerini klasik şairlerden üstün görmesidir.
C)
Karşılaştırma ve tanık göstermeden yararlanılmıştır.
D)
Ana
düşünce "Saz şairlerinin kendilerini klasik şairlerden üstün görmesinin
başıca nedeni doğaçlama yeteneklerinin olmasıdır." cümlesiyle ifade
edilebilir.
E)
Terimlere
yer verilmiş, açık ve yalın bir anlatıma başvurulmuştur.
10. Yakup Kadri, ilk
romanı olan (I)Yaban'da -Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı'nın sonuna- bir
ailenin üç kuşağını; (II)Hüküm Gecesi, (III)Sodom ve Gomore'de
İstanbul’un mütareke yıllarını; (IV)Kiralık Konak'ta Ahmet Celal
karakterinden hareketle Kurtuluş Savaşı yıllarındaki Anadolu'yu ve aydın-halk
kopukluğunu; (V)Panorama'da Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki yenilikleri,
Atatürk'ün ölümünden sonraki yılları anlatır.
Yukarıda
numaralandırılmış eserlerden hangileri yer değiştirmelidir?
A) I – II
B) II – III C) I - IV D)
III – V E) II – IV
11. I.
Grup II. Grup
I.
Ahmet Haşim Ergenekon
II.
Refik Halit Piyale
III.
Reşat Nuri Yeşil Gece
IV.
Yakup Kadri Şehir
Mektupları
V.
Ahmet Rasim
Yukarıda
I. grupta verilen yazarlardan hangisinin herhangi bir eseri, II. grupta verilmemiştir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
12.
Aşağıdakilerden hangisi Reşat Nuri Güntekin'in hikâyelerinden biri değildir?
A)
Olağan
İşler
B)
Sönmüş
Yıldızlar
C)
Leyla
ile Mecnun
D)
Tanrı
Misafiri
E)
Balıkesir Muhasebecisi
13. Milli Edebiyat
döneminde; ---- düşünceleriyle, ---- ve öykü ve makaleleriyle, ---- makale ve
şiirleriyle, ---- edebiyat araştırmalarıyla gelişmeleri sürekli kılmaya çalıştılar.
Yukarıdaki
parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)
Fuat
Köprülü – Ömer Seyfettin - Ali Canip – Ziya Gökalp
B)
Ziya Gökalp – Ömer Seyfettin - Ali Canip – Fuat Köprülü
C)
Ziya
Gökalp – Ali Canip - Ömer Seyfettin – Fuat Köprülü
D)
Ali
Canip – Fuat Köprülü - Ömer Seyfettin – Ziya Gökalp
E)
Ömer
Seyfettin – Ali Canip - Ziya Gökalp – Fuat Köprülü
14. Fecriati'nin
bireysel duyguları öne çıkardığı, buna karşılık Millî Edebiyat şiirinin —
değeri ihmal etmeyerek fikrî meselelere ağırlık verdiği bir gerçektir.
Bu
cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) öz
B) evrensel C) millî D) estetik E) Batılı
15.
Ahmet Haşim'in sanatçı kişiliğiyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)
Şiirlerinde
gözlem, çağrışıma; çağrışım ise izlenime dönüşür; doğa, renkli yansımalar
hâline gelir.
B)
Şiirlerindeki
renk ve ışıklar, ruh hâlini ifade eder.
C)
İnsanların
sezgilerine hitap etme arzusuyla yazmaktadır.
D)
Şiirin,
sesi ve anlamıyla, niteliği ve sihri kendi içinde bulunan, şiir diliyle var
olan bir yapı olduğuna inanmaktadır.
E)
Parnasyenlerden aldığı cesaretle kendi "benini ifade eden
fantastik tablolara vücut verir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder